Na torze w Katarze przetestowane zostanie innowacyjne rozwiązanie, mające zniechęcić kierowców do wyjeżdżania poza granice toru.
Limity toru i ich przestrzeganie już od jakiegoś czasu wzbudzają sporo emocji i dyskusji na padoku Formuły 1 i nie tylko. Podnosząc standardy bezpieczeństwa nowe tory unikają stosowania pułapek żwirowych, a w ich miejsce pojawiają się szerokie asfaltowe pobocza, które zachęcają kierowców do przekraczania granic możliwości swoich, i bolidów.
O ile na niektórych torach powrót do pułapek żwirowych jest możliwy, na innych pojawiają się problemy ze względu na konflikt interesów z wyścigami motocyklowymi. Tak będzie między innymi na torze Lusail w Katarze, gdzie oprócz F1, swoje mistrzostwa rozgrywa również MotoGP.
Instalowaniu pułapek żwirowych kategorycznie sprzeciwia się motocyklowa Federacja FIM i sami zawodnicy.
Katarczykom udało się jednak opracować kompromis w postaci specjalnych betonowych bloków mierzących 1,5 metra szerokości i 2 mety długości, które będą zainstalowane w kluczowych, najbardziej narażonych na wyjazdy kierowców, miejscach na torze. Co ważne elementy te łatwo będzie usunąć.
Jedna strona tych bloków jest gładka, a druga mocno chropowata za sprawą zalanego tam żwiru. Ma to odstraszać kierowców przed wyjeżdżaniem poza tor, ale jak będzie to faktycznie wyglądało pokaże praktyka.
02.10.2023 12:31
0
Kolce mogły by tam wystawać, albo druty pod napięciem :/
02.10.2023 18:26
0
Może niech jeszcze pole siłowe wypróbuję
02.10.2023 20:05
0
Jeżeli to nie zagrozi bezpieczeństwu (np. powodując pękanie opon), a jednocześnie faktycznie będzie uderzało w wyjeżdżających poza tor, to chyba okej. Nie było chyba czegoś takiego w F1, więc niech próbują.
04.10.2023 20:07
0
Nie prościej byłoby w aucie zamontować elektroniczne chipy i nitkę toru również ochipować. I nie byłoby przeglądania kamer przez sędziów, sam zawodnik by miał szybki komunikat że czas okrążenia został skasowany a kilka wyjazdów wiązałoby się z karą kilku sekund. I nie trzeba by kombinować z płytami czy żwirem.
04.10.2023 21:43
0
@4 Takie chipy już są zamontowane w autach, wiadomo pomaga to sędziom i często z tego korzystają ale kierowcom często po prostu się opłaca wyjechać za tor. Dostaną karę czasową ale będzie ona miała mniejszą wartość niż zniszczenie opon po wjechaniu w żwir lub DNF. Tu nie chodzi tylko o przestrzeganie limitów toru ale o ogólne zachowanie kierowców. Np. Spa zakręt nr. 1, wprowadzono tam żwir na wyjściu w 2022 roku i kierowcy zaczęli się w końcu zachowywać, wcześniej praktycznie co rok był tam wypadek albo jakiś kierowca wyjeżdżał za tor bo nie było za to wystarczająco dużej kary.
05.10.2023 13:11
0
Niech podtawią tam lepiej członków rodziny kierowców;)
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się